
 

Fact-checking journalism gains momentum

WASHINGTON, US: The facts are the focus as part of a trend in journalism spreading from the United States to many
places around the world.

Fact-checking websites often emerge from projects
and newspapers or other media organisations, and
in most cases are subsidised either by the news
organisation or outside funding. (Image: Wikimedia
Commons)

Journalists have always faced up to facts, but a new wave of fact-checking journalism has gained prominence in the past
decade to counter misleading or outrageous claims of political figures.

Notable among these are FactCheck.org, and PolitiFact, which won a Pulitzer Prize in 2009.

Following the notoriety in the United States, similar fact-checking news organisations have sprung up on every continent,
gaining attention in places ranging from Egypt to Australia, Chile and France, according to a Duke University study.

The study led by Bill Adair, a Duke faculty member who was a founder of PolitiFact at the Tampa Bay Times, identified 59
fact-checking groups globally, of which more than 15 are in the United States. "It really surprised me how much fact-
checking is going on around the world," Adair told AFP.

"I had no idea there was this much, particularly in places such as Eastern Europe. These sites are using fact-checking and
are holding politicians accountable for their promises. It's really become a strong movement in journalism."

Recognising the growth, the Poynter Institute journalism school has organised the first global fact-checking summit, to be
held in June in London.

Watershed moment

https://www.bizcommunity.com/


"Fact-checking is quickly becoming an important new form of accountability journalism," said Poynter president Tim
Franklin."Poynter will play a leading role to help journalists do their best work and foster the growth of fact-checking, which
is vital to democracies around the world."

A watershed moment for fact-checking was the 2009 Pulitzer awarded to PolitiFact, which closely monitored claims made
during the 2008 presidential race with Barack Obama and John McCain.

PolitiFact used its "Truth-O-Meter," which sought to assess the veracity of claims by both candidates and others.

For example, the site labeled as false claims that Obama was born outside the United States, but also took him to task for
misstating facts such as declaring that the US government spends less on energy research than the pet industry on its
products.

Other fact-checkers use their own symbols - The Washington Post assigns up to four "Pinocchios" for false or misleading
statements.

FactCheckEU assigns ratings such as "rather daft" and "insane whopper," such as one from Italian activist Beppe Grillo
that a third of the EU budget was for translations.

Africa in the limelight

AfricaCheck, a regional service supported by the AFP Foundation and the Omidyar Network, has assessed claims of land
reform in South Africa and economic data from Nigeria, as well as pointed to a lack of evidence in claims that some cities
were the "rape capital of the world."

Fact-checking websites often emerge from projects and newspapers or other media organisations, and in most cases are
subsidised either by the news organisation or outside funding.

"It is a vital public service but it is not profitable," Adair said.

Fact-checking is not immune from the controversies surrounding all kinds of journalism.

Nobel laureate economist Paul Krugman, who has seen some of his claims questioned by fact-checkers like PolitiFact, has
been a vocal critic. "The people at PolitiFact are terrified of being considered partisan if they acknowledge the clear fact
that there's a lot more lying on one side of the political divide than on the other," Krugman wrote in 2011.

"So they've bent over backwards to appear 'balanced' - and in the process made themselves useless and irrelevant."

MSNBC commentator Rachel Maddow has also vented her ire at PolitiFact for rating as "half true" a statement about gays
facing the possibility of being fired.

'You are ruining it for everyone'

"Fact-checking has to count for something and PolitiFact, you are ruining it for everyone," she said last year. And
PolitiFact drew ire when it said the 2011 "Lie of the Year" was a claim by Democrats that Republicans "voted to end
Medicaid," the health program for the needy.

"PolitiFact Has Decided That A Totally True Thing Is The 'Lie Of The Year,' For Some Reason," said a Huffington Post
headline.

Lucas Graves, a University of Wisconsin journalism professor who studies fact-checking, says criticism does not diminish
the value of fact-checking.



"It's hard to establish something in a way that no one can disagree with," Graves told AFP.

"It is especially true when it comes to the kinds of facts that politicians traffic. All the fact checkers I've talked to are open
about this, they say it is as much art as science."

Graves, who is working on a second phase of the study and will present findings at the London summit, maintained that
"while it is impossible to nail down facts in a way to convince everyone, it is even worse to leave things in a way for
politicians to spin any way they want."

Graves said that the current wave of fact-checking is about a decade old, fueled by the Internet, the notion is a long
tradition in journalism.

"What will be interesting to watch is how much this becomes a regular part of political reporting," Graves said. So far, he
observed that even though fact checking has had an impact, "it hasn't stopped politicians from lying."

Source: AFP, via I-Net Bridge

 
For more, visit: https://www.bizcommunity.com


	Fact-checking journalism gains momentum
	Watershed moment
	Africa in the limelight
	'You are ruining it for everyone'


