
 

A golden age of investigative reporting, then and now

"Tony Yengeni, an early Mbeki favourite, had the same experience. Having lost Mbeki's favour, he found that the Scorpions
had leaked to the media details of his bank accounts and the deal whereby he had purchased a Mercedes SUV at a large
discount while he was head of the defence committee. Disgrace followed, with a conviction for perjury for failing to disclose
his interests to Parliament." - RW Johnson South Africa's brave new world - the beloved country since the end of apartheid
(Allen Lane, 2009)

"Can you remember where you were when....?" To most people who, like me, have reached or are approaching the biblical
three score years and ten, the question is usually posed in the context of the assassination of John F Kennedy.

To me however, as an inveterate news junky, the most vivid memories are of my whereabouts when major news stories
broke.

In 1978 I was in Windhoek as part of an SABC news team sent to cover the United Nations-monitored elections under the
aegis of Finnish diplomat, Martti Ahtisaari.

At the time, in South Africa newspapers such as the Rand Daily Mail under editor Allister Sparks and the Sunday Express
under Rex Gibson were involved in a no expense spared battle to crack the Info Scandal story. Ace investigative reporters
like Kitt Katzen, Chris Day and Mervn Rees were taken off the daily news diary for two years so that they could concentrate
exclusively on 'Muldergate'.

On Tuesday, 2 November 1978 the courageous Judge Anton Mostert, after staring down PW Botha, called a press
conference and revealed details of the multi-million rand scam. The next day the RDM's front page lead was 'It's all true!'

Four days later Rapport reduced that three-word headline to one - 'Swendelary!' and I remember sitting in a Windhoek
coffee shop avidly absorbing the detail of the biggest corruption story in decades.

Those were heady days and Allister Sparks, in a column, 'Serialised Scandal' in my alma mater, the Natal Witness,
compares investigative journalism then and now.

"Think back to the great 'information scandal' Muldergate. A puny affair in moral and monetary terms compared with the
Arms Deal, but it brought down the Vorster government. John Vorster, he of the 90-day and 180-day detention laws, the
creator of the South African Bureau of State Security (Boss) and the condoner of torture, the most feared man of his
time, was kicked upstairs into a ceremonial presidency while his two cohorts, Connie Mulder and Eschel Rhoodie, were
dismissed into obscurity. There was justice and closure in those evil times.

"Even we journalists who did the exposing in a brisk two years, a third of the time that the Arms Deal has been in the
news, had our moments of glory. The investigative journalists, Mervyn Rees, Chris Day and Kitt Katzen, were acclaimed
by their peers, while the editors, Rex Gibson of the Sunday Express and myself at the Rand Daily Mail, were flown to
New York, feted at the National Press Club in Washington and crowned joint international editors of the year.

"Not so poor Stephanus Brummer and Sam Sole of the Mail & Guardian. They have toiled infinitely longer, written
thousands more words and dug a great deal deeper than any of our lot did. But there has been no reward, no
acclamation for them. Because there has been no end to their story. No vindication. Nor will there be. This serial will go
on forever. Or at least until Jesus comes again.

1 Nov 2013By Ed Herbst

https://www.bizcommunity.com/
https://www.bizcommunity.com/Profile/EdHerbst
http://www.dailymaverick.co.za/article/2013-01-29-apartheids-infogate-fresh-and-relevant-after-all-these-years#.UlROjL4aKpo
http://www.africacrime-mystery.co.za/books/fsac/chp19.htm
http://www.witness.co.za/?showcontent&global%5B_id%5D=17223


The great Muldergate ‘information scandal’ was a puny affair
in moral and monetary terms compared with the Arms Deal.
(Image: http://www.konflikty.pl/ via Wikimedia Commons)

"Their only solace is that it will provide them with lifelong careers. For the Arms Deal has become an industry. Our one
growth industry in these hard times. It has already produced two books and sold millions of newspapers, and doubtless
more will follow."

In one sense Sparks is entirely right. These are not happy times for South African reporters as declining newspaper sales
show.

No longer valued or appreciated

I lived vicariously through the start of this turmoil because, in a brief period in 1999, eight outstanding journalists who I
knew and respected, among them the senior political reporters Anthony Johnson and the late Barry Streek and Chris
Bateman who broke the Gugulethu Seven story, all took voluntary severance packages because it had been made clear to
them that, as middle-aged whites, they did not fit the paradigm of the new rulers, the ANC. They knew they were no longer
valued or appreciated and in the space of a few months more than century of institutional knowledge and outstanding
journalism talent was lost. This change was enthusiastically endorsed and promoted by Tony O'Reilly who had been given
permission by Nelson Mandela to buy the Argus Group and all its newspapers - a prelude to what now seems to be
perceived as asset stripping.

But, in another sense, this is a golden age for investigative reporting in South
Africa. In the Muldergate era there were two enduring themes, apartheid itself
and the Info Scandal. Before that there were corruption scandals such as the
Agliotti land deal and the Faros coal scandal but they were miniscule in scale
and impact when compared to the ANC's trillion rand corruption of the past two
decades and the intervals between these NP-era corruption stories being
broken were huge compared to our present situation.

Today the corruption stories come at you in almost hourly, never-ending
waves and at every level of government, from Nkandla and Guptagate to dodgy
municipal tenders in Limpopo and KZN. Furthermore, you don't have dig for
the incriminating evidence - by and large it is leaked to you by those who ever
more savagely contest the increasingly bloody territory at the perimeter of the

ANC's taxpayer-funded trough (see here too).

As an example, one of my favourite investigative journalism stories is the account by Mzilikazi Wa Afrika of the Sunday
Times about how he exposed the Arms Deal corruption of Tony Yengeni.

However, if the quote by RW Johnson at the start of this article is to be believed he acquired much of his information and
the relevant documents from the Scorpions at the behest of the then South African President, Thabo Mbeki.

Leaks ... some true, others not

Johnson cites several other examples of the media being suborned to contest the internal rivalries of the ANC through these
leaks, and some of these leaks were neither accurate nor truthful: "There was now a growing list of ANC worthies with a
grievance against the Scorpions and the NPA. Mathews Phosa had been the first target. In March 2001 a torrent of
information had been leaked to the media by the Scorpions implicating Phosa in corruption while he was premier, though
no charges ever followed and the Scorpions never published their findings. Similar tactics were employed against two of
the most prominent UDF leaders, Terror Lekota and Popo Molefe, whom Mbeki saw as a threat. Police raided Molefe,
then premier of the North West, claiming that he had molested his own daughter. No evidence was found but the
Scorpions leaked the police docket to the media and suggested that new evidence had been found; none was ever
produced and no charges laid but Molefe's name was blackened.

Meanwhile a Scorpions investigation of Lekota had found that he had various interests he had not disclosed to

http://www.politicsweb.co.za/politicsweb/view/politicsweb/en/page71619?oid=402740&sn=Detail&pid=71616
http://politicsweb.co.za/politicsweb/view/politicsweb/en/page71656?oid=360514&sn=Detail&pid=71656
http://www.politicsweb.co.za/politicsweb/view/politicsweb/en/page71619?oid=294619&sn=Detail&pid=71619
http://en.wikipedia.org/wiki/Political_assassinations_in_post-apartheid_South_Africa
http://mg.co.za/article/2012-08-04-anc-a-party-under-violent-criminal-siege
http://www.armsdeal-vpo.co.za/articles00/tony_yengeni.html


Parliament. This was leaked to the media. Lekota had to apologise to parliament, his reputation permanently damaged."
P520.

Post Polokwane, with the curtain closing on the Scorpions, a new cast of perceived heroines and villains has taken centre
stage as the Hawks look on - now its Glynnis Breytenbach vs Richard Mdluli and the "torrent of information" to which
Johnson referred has become a flood.

A vendetta?

Tragically, it's also Judge John Hlophe vs Judge Dikgang Motsoneke. As DA leader, Helen Zille said in her weekly
newsletter on 9 October:

"Furthermore, in an extraordinary development this week, veiled suggestions emerged in the media that the charges
against Judge Hlophe may have arisen out of a personal vendetta against him by the Deputy Chief Justice, Dikgang
Moseneke. Within days, there were further reports that Judge Moseneke had presided over a case involving his brother
and business partner, Tiego Moseneke. The timing of this report could not have been coincidental."

But there is another "torrent of information" which was not accessible to reporters now in their dotage. In my day, the
librarian was queen. Editors, news editors, sub-editors, the Mahogany Row bean counters and the news room hacks would
come and go come but the archivist and her rows of files in serried ranks anchored our endeavours. Their memories, their
knowledge of current affairs was encyclopaedic and, as you hurried gratefully back to the news room clutching the
requested file of newspaper cuttings, your gratitude was profound. Now, thanks to Larry Page and Sergey Brin all that
information and more is immediately available.

So, for the aspirant investigative reporter, the future is bright and the present is exciting. He or she might not be the local
equivalent of Bob Woodward and Carl Bernstein but the community newspaper or radio station for which they work
constantly offers its own mini-Watergates because corruption, as Mathews Phosa recently said, is pervasive.

They will not have the satisfaction that the Watergate duo had because their scoop will not end the career of a corrupt or
incompetent politician or civil servant, enjoying Nandos. They know that the people whose incompetence or nefarious
activities they expose will simply resign, all investigation will then cease, no attempt will be made to recoup the lost money
and they will be redeployed by the ANC to another well-paying sinecure. But it does mean, as Sparks pointed out in the
context of the Arms Deal, that the potential of employment is boundless.

Shuffling the cadres

I can think of only one exception to the above rule and I would like to illustrate it by asking a question. The fact that our
courts have ruled that cadre deployment in the public service is illegal and unconstitutional and the fact that it has had a
catastrophic effect on all forms of government has not stopped the ANC from appointing some pretty dubious characters to
lucrative sinecures. But will this well of stories dry up? Has there ever been an occasion when the excellent policing and the
swift dispensing of justice that we briefly saw during the 2010 Soccer World Cup resulted in one of the ANC's multitudinous
deployed cadres being expeditiously tried and jailed for corruption?

Yes.

Google the name Cynthia Maropeng.

What made the difference? The answer is that Maropeng did not steal from the tax payer-funded trough which seems - de
facto if not de jure - acceptable to the ruling party. No, she stole from the ANC itself!

"The theft was first revealed by the Ngobeni commission, which traced leads indicating that Maropeng (36) had misused
money allocated for ANC constituency offices."

http://www.news24.com/SouthAfrica/Politics/Stop-blaming-apartheid-Mathews-Phosa-20131008
http://news.iafrica.com/sa/883010.html
http://www.ifaisa.org/Cadre_Deployment.html
http://mg.co.za/article/1998-07-24-maropeng-arrested


The ANC needed to send out a very swift and clear message that while it has a laissez-faire attitude to stealing from the
fiscus - i.e. the Travelgate MPs - stealing from the ANC itself will be swiftly and harshly punished. Accordingly, her robust
and entirely credible defence availed her nothing.

"Maropeng told the court during the trial that Mpumalanga's administration and its ruling ANC government were so
corrupt that she should not be singled-out and blamed for 'minor' irregularities.

"Insisting she was being victimised for falling out of political favour with powerful ANC colleagues, Maropeng alleged that
far more serious crimes were being committed with impunity by far more important politicians.

"She also insisted that she was merely emulating techniques used by political colleagues for setting up front companies
and winning government tenders."

After a comparatively brief investigation and trial, Maropeng was jailed for seven years but that was more than a decade
ago and it would be interesting to know how much of her sentence she served and what has happened to her since then.
What the ANC's de facto policy on deployed cadres and corruption means however, as Sparks has pointed out, is that we
live in eternally interesting times and, until the Second Coming, investigative reporters will never lack work.

TV has also done well - even the SABC, though in the latter case...

This article has essentially been about investigative journalism by newspaper reporters. On the broadcasting side, however,
we have seen outstanding work done by Carte Blanche and e.tv's Third Degree.

The SABC has also done some excellent investigative work through Special Assignment but it has always seemed to have
tried to avoid anything implicating senior ANC political figures in criminal activity.

To illustrate the linking symbiosis between the SABC in the apartheid era and the current one I would like to go back to the
National Party reaction after Judge Anton Mostert's courageous press conference in 1978. Citing security legislation - as
the ANC does now - the Botha government forbade local media from repeating Mostert's revelations. Only the SABC
obeyed and it remained silent for three days.

On 31 January 2010 the Sunday Times front page lead was a story that President Jacob Zuma (67) was the father of a
possible 20th child with the 39-year-old Sonono Khosa, the daughter of his old friend and soccer tycoon, Irvin.

The SABC waited for three days - while the story made headlines all over the world and dominated our local discourse - for
the call from Luthuli House. It came when a statement was released in which the President attacked the media which had
broken and headlined the story and used, inevitably, the culture angle. The state broadcaster carried a brief reference
towards the end of the evening's main TV news bulletin with no accompanying interviews or studio analysis.

Another example: Just as the Botha administration cited security legislation to prevent discussion after Judge Mostert's
revelations, the Zuma administration now seeks to prevent discussion about Guptagate by using the same tactic.

The more things change ....

But to those who have been handed the baton by Katzin, Rees and Day and who face draconian secrecy legislation by an
increasingly totalitarian regime to increasingly suppress and smother increasing evidence of increasing corruption I can
only evoke the words of Dylan Thomas:

"Rage, rage against the dying of the light."

ABOUT ED HERBST

http://www.news24.com/xArchive/Archive/Maropeng-guilty-of-R1m-theft-20010704
http://mg.co.za/article/2010-02-03-zuma-confirms-love-child
http://www.news24.com/SouthAfrica/News/Gupta-prelim-probe-sub-judice-SANDF-20131009
http://www.iol.co.za/news/special-features/anc-insists-on-limited-info-bill-changes-1.1589693#.UlbVK74aKpo


Ed Herbst is an author and a prize-winning reporter. He worked for SABC television news for 28 years but left in 2005 without other employment in prospect because of the
pervasive news and other corruption at all levels of the corporation. He is also a fly fishing enthusiast.
Brand and newspaper sales... When the customer isn't king - 17 Feb 2015
Will broadcasting history repeat itself? - 3 Sep 2014
Just chill - 24 Jun 2014
Looting in the name of Mandela - what would Terry have said? - 15 May 2014
Operation Kindle and the ASA - 19 Mar 2014

View my profile and articles...

 
For more, visit: https://www.bizcommunity.com

https://www.bizcommunity.com/Article/196/90/124529.html
https://www.bizcommunity.com/Article/196/66/118371.html
https://www.bizcommunity.com/Article/196/90/115207.html
https://www.bizcommunity.com/Article/196/466/113334.html
https://www.bizcommunity.com/Article/196/466/111029.html
https://www.bizcommunity.com/Profile/EdHerbst

	A golden age of investigative reporting, then and now
	No longer valued or appreciated
	Leaks ... some true, others not
	A vendetta?
	Shuffling the cadres
	TV has also done well - even the SABC, though in the latter case...
	ABOUT ED HERBST


